"טיפול בריצה" הוא טיפול רגשי העושה שימוש בריצה ככלי מרכזי בטיפול. בטיפול בריצה הדגש הוא על הנפש ועל התהליכים הרגשיים, כאשר הריצה היא אמצעי לאיזון גוף-נפש.

מטרת הטיפול בריצה היא לאפשר דרך הגוף עיבוד קשיים נפשיים. הטיפול  נעזר ביתרונות שיש לריצה על הגוף , נעשה תוך כדי תנועה ובשל כך נותן למטופל הזדמנות להתמודד עם הקשיים שמקורם בגוף או בנפש. השילוב של ריצה וטיפול נועד לרתום את התהליכים המשמעותיים המתבצעים בערוצי הגוף, הרגש והמחשבה, לתהליך הטיפולי. האפקט החיובי של ריצה עשוי להוביל לחוויה משמעותית ועמוקה יותר של הטיפול.
הסטינג הטיפולי מתקיים ברובו מחוץ לקליניקה, בשבילי ריצה ובמסלולי טבע שונים. הרעיון הוא להפוך את הריצה לחלק משגרת היומיום, כאשר הכושר נבנה בהדרגה ומותאם אישית למטופל. הריצה נעשית בקצב נוח ובדופק לא גבוה מידי בכדי לאפשר שיחה  ולשמור על דופק מאוזן. זו יציאה וחשיבה אל מחוץ לקופסא המאפשרת התבוננות נוספת ותקשורת פתוחה וחופשיה יותר. המטפל בריצה מתפקד בו זמנית כמאמן ריצה וכפסיכותרפיסט. המטפל נוכח בכל קושי, מחשבה אתגר ומסייע להתמודד עם הקשיים שעולים. העובדה כי הטיפול מתרחש בזמן הריצה, מאפשרת להתייחס לקשיים אלו הן במימד השיחה, והן במימד החוויה בזמן ביצוע הפעילות.
באימון ריצה "רגיל", המטרה היא בד"כ הריצה הפיזיולוגית. ההתמקדות היא סביב פרמטרים חיצוניים והשגת יעדים של מהירות, מרחק ולעיתים קרובות בעלי אופי תחרותי.
לעומת זאת, הטיפול בריצה מתמקד בתהליכים רגשיים כאשר הריצה מהווה אמצעי עזר . המטרה בטיפול בריצה היא רגשית  והתמקדות בתהליכים המתרחשים בנפש . העבודה היא מהפנים אל החוץ. ריצה טיפולית חופשייה מתחרותיות - לא מסתכלים על האחר, אלא לומדים לכוון את הקשב פנימה אל העצמי, לתת מקום למחשבות, ורגשות שעולים.
מעבר לכך, לעצם הפעילות הגופנית יש השפעה עצומה על ההרגשה – היא תורמת להעלאת רמת האנרגיה, האופטימיות והשמחה. השיפור הפיזי שנוצר כתוצאה מפעילות גופנית עוזר בהשגת תחושת ביטחון עצמי, הערכה עצמית ומסייע במניעת מחשבות שליליות. הרווח המשמעותי הכפול בריצה טיפולית שבד ובבד משפרים את הכושר הגופני, את החסינות הנפשית וגם משיגים התקדמות בתחומי חיים נוספים.
טיפול בריצה מגובה במחקרים רבים בהם נמצא שריצה מפחיתה דיכאון וחרדה באופן משמעותי, משפרת את התפקוד ואת איכות החיים. נמצא שמטופלים בדיכאון, חרדה והתמכרויות שהחלו טיפול בריצה, הצליחו להוריד במינון תרופות ואפילו להפסיק. אפילו רצים ללא בעיות פסיכולוגיות מיוחדות נוהגים לאמר שהריצה היא הפסיכולוג שלהם.

מאת: מגי לוי, מטפלת בריצה
magilevy85@gmail.com