שלום,

שלום,

יש ריצה ויש ריצה

ריצה מודעת משפרת את יכולות הריכוז והביצועים בריצה.

לרובנו ריצה היא פעילות גופנית שמשמת הרבה פעמים למטרות של ״ניקוי ראש״, או ניקוי מחשבות, או קצת להסיח את הדעת מהיום העמוס שהיה לנו. אבל מה אם אפשר גם לרוץ אחרת? מה אם אפשר לרוץ בצורה מודעת, לשפר “על הדרך” את יכולות הריכוז וללמוד להיות וליהנות מהרגע?

ריצה מודעת יכולה להיות משהו שהרבה רצים מרגישים, אבל לא בהכרח מודעים אליו, ריצה מודעת עוזרת לנו להיכנס ל “zone״, התחושה הזו שהכל זורם והכל הולך. הבעיה היא שבפועל זה יותר קשה מהתאוריה. בעיקר בגלל שעבור רובנו, ריצה היא פעולה אוטומטית, שמאפשרת לנו לנדוד במחשבות.

למרות זאת, מחקרים מהשנים האחרונות מראים בצורה מדעית את מה שרוב הרצים מרגישים ואולי לא יודעים להגיד. כשאנחנו מרוכזים רק בריצה, יש לנו יכולת לשפר את הביצועים. מחקר שפורסם בשנת 2020 בג׳ורנל neural plasticity הראה שריצת מיינדפולנס משפרת את ביצועי הריצה. התוצאות המבטיחות האלו, הביאו איתם גם את החברות הגדולות כמו נייקי ואסיקס לייצר מדיטציות המותאומת לריצה.

ואתם בטח שואלים את עצמכם, אז מה זה בעצם אומר ריצת מיינדפולנס?

ריצת מיינדפולנס היא ריצה שבה אנחנו מביאים את הקשב שלנו לתחושות שמתקיימות בכאן ועכשיו. זה יכול להיות התרכזות בנשימה, זה יכול להיות התרכזות בכפות הרגליים, או הבאת תשומת הלב אל הידיים. הרעיון המרכזי, הוא להביא את תשומת הלב במקום למחשבות לאירועים או תחושות  שמתקיימים ב״כאן ועכשיו״. נשימה למשל היא תמיד בהווה, כך גם התחושות שאנו מקבלים מפעולת הדחיפה של הרגל את הקרקע.

בדרך כלל מה שקורה בהתחלה זה שאנחנו עושים את זה לרגע, ואז המוח נודד למקומות אחרים. מדובר בתהליך מאד טבעי (ואף חשוב להישרדות שלו), ואז אנחנו צריכים להזכיר לו שוב לחזור למשהו שקורה בכאן ועכשיו. ככל שנבצע את פעולת הפינג פונג הזו יותר, כך יותר נאמן את המיינד להיות נוכח ברגע. הדבר יכול להיות מאד פשוט מבחינת התאוריה, אך מצריך הרבה תרגול, מאחר ואנחנו כלכך רגילים להיות במחשבות שלנו, ואפילו לא לשים לב לכך. אנחנו קוראים למושג הזה ״טייס אוטומטי״. לפעמים הוא חשוב, והוא עוזר לנו לבצע דברים בצורה מהירה וחלקה, אבל לפעמים הוא פוגע בנו וגורם לנו דווקא להיות מוסחי דעת ולא מרוכזים, דבר שבזמן הריצה פחות רצוי.

כיום ריצה מודעת, היא כלי מנטלי לפיתוח יכולות הקשב והריכוז ונחשבת לטכניקה חשובה שבה משתמשים רצים לא מעט. הסיבה היא שקיימת כיום הבנה, הרבה יותר מאשר בעבר שיכולות אתלטיות הן דבר חשוב מאד, אך יכולות מנטליות הן חשובות באותה מידה, אם לא יותר. קיימת היום הבנה בעולם הספורט כי ספורטאים בעלי יכולת מנטליות גבוהות, בסופו של דבר יהיו בעלי התוצאות הטובות יותר. מבחינה פיזיולוגית כל הספורטאים בסוף מתיישרים, האחד יהיה עם כוח מתפרץ טוב יותר והשני יפצה על כך בכוח. בסופו של דבר מה שיכריע את הכף, הוא דווקא היכולת המנטלית שלהם. מאחר ויש הבנה לכלי זה, ישנה חשיבות לאמן את המוח. מיינדפלונס הוא אחד הדרכים בהם אנחנו משתמשים לאמן את המוח. תודות למדע יש לנו היום את היכולת גם להראות שמיינדפולנס עוזר להפחית לחצים, לשפר יכולות ריכוז ולשפר אזורים מוחיים האחראים על קבלת החלטות.לכן חשוב לתרגל מיינדפולנס, גם אם זה בישיבה, וגם אם זה בריצה. הבאת תשומת הלב לרגע הנוכחי, בצורה שהיא מכילה ואינה שיפוטית. זו ההגדרה היבשה של המילה מיינדפולנס, בפועל זהו תרגול של חיים שלמים, ודרך חיים שאנחנו בוחרים לחיות בה. 

הכותבת: ד"ר דניאלה כהן, חוקרת מוח, מומחית מיינדפולנס ומרצה בתואר ראשון לחינוך גופני במכללה האקדמית בוינגייט.

לפרטים נוספים לגביי תואר ראשון בחינוך גופני במכללה האקדמית בוינגייט>>>

שווה לקרוא

בודק...